Pedagogia, andragogiikka ja heutagogia

Henry Vesin #Varustamo, Toiminnan suunta Kommentit pois päältä artikkelissa Pedagogia, andragogiikka ja heutagogia

    Pedagogia, andragogiikka ja heutagogia ovat kolme oppimiskäsityksen eri näkökulmaa. Kaikille niille löytyy oma paikkansa, mutta erityisesti omistajuuden ja aikuisoppimisen saralla heutagogia on aivan suotta jäänyt kahden muun näkökulman varjoon.

    Tässä on lyhyt tiivistelmä kaikista kolmesta näkökulmasta:

     

    Pedagogiikka
    opettajajohtoista oppimista
    Andragogiikka
    itseohjautuvaa oppimista
    Heutagogia
    omaehtoista oppimista
    RiippuvuusOpettaja määrittelee mitä, miten ja milloin oppimista tapahtuuOppijat ovat itsenäisiä ongelman ratkaisijoitaOppijat ovat itsenäisiä ongelman löytäjiä
    Motivaatio oppimiselleOppijat luottavat opettajan ohjaavan heidät sisällön läpiSisäinen motivaatio nousee kasvavista haasteistaOppijat suunnittelevat oman oppimismatkansa tietäen, että aina on uutta opittavaa
    Painopiste oppimisessaSisältö- ja opetussuunnitelmakeskeistäTavoite- ja tehtäväkeskeistäTiedustelevaa ja etsivää epävarmuudessa ja monimutkaisessa ympäristössä
    Opettajan rooliOppimisprosessin suunnittelu ja syöttöjen tarjoaminenOppimistulosten määrittäminen ja oman oppimisen fasilitointiOmien mahdollisuuksien ja jatkuvan oppimisen valmentamista

    Itseohjautuvuuden synnyttämisen näkökulmasta olennaista on pyrkiä siirtymään pedagogisesta oppimisesta kohti heutagogista oppimista. Tämä tukee oppijan oman oivaltamisen kasvamista vaiheittain.

    Mitä seuraavaksi?

    Pedagogia, andragogiikka ja heutagogia
    Kirjoittaja:
    Henry Vesin
    • Share: