• Tartu haasteeseen

    Palaverit tiiminne menestystekijäksi

Panostus toimiviin palaverikäytänteisiin on investointi, joka maksaa itsensä takaisin monin verroin.

Tiimin todellinen voima piilee sen jäsenten yhteisessä suunnassa ja rytmissä. Siksi tiimi tarvitsee yhteistä ajattelua – tai kuten itse sanoisin, yhteistä totuutta.

 

Turhan usein työpaikoilla näkyy hirveän erilaisia näkemyksiä totuudesta. Jokaisella yksilöllä on oma tulkintansa, joka eroaa muiden tulkinnoista. Tämä on virtaavan yhteispelin kannalta kohtalokasta.

 

Tiimipalaverit onkin ainoa ympäristö, jossa tiimin yhteinen totuus voi syntyä – ja tältä pohjalta yhteinen rytmi ja suunta.

 

Näin ollen palaverikäytänteet vaikuttavat ratkaisevasti tiimisi tehokkuuteen ja tuottavuuteen, puhumattakaan työtyytyväisyydestä. Kun palaverinne ovat hyvin suunniteltuja ja toteutettuja, ajanhukka minimoituu sekä väärinkäsitykset vähentyvät – kaikki ovat tyytyväisempiä.

Nimeni on Mikael Hirvi, ja olen valmentanut viimeisen 20 vuoden aikana yli 500 tiimiä, aina suuryritysten johtoryhmistä julkiseen sektoriin kuin myös PK -sektoriin.

Kehittämäni Tiimin Nelivetomalli sekä siihen kuuluva tiimitesti niputtavat yhteen parhaimmat tiimiteoriat, tutkimukset ja käytänteet, sekä 20 vuoden aikana kerätyt kokemukset menestyvien tiimien rakentamisesta.

Minut kutsuttiin luennoimaan näistä samoista opeista mm. Harvardiin ja MIT:iin, kun niiden ansiosta Wärtsilän tiimeissä ongelmanratkaisu helpottui huimat 88% ja kommunikaatio parani jopa 81% avoimemmaksi.

Tutustu tarkemmin

Näin haasteohjelma rakentuu


Olen käyttänyt huomattavasti aikaa selvittääkseni, kuinka tiimit voivat parantaa yhdessä viettämänsä ajan laatua. Näistä opeista olen rakentanut neljän päivän haasteohjelman johtajille, jotka haluavat uudistaa palaverikäytänteitään.

Haasteohjelma järjestetään 24.-29.3. välisenä aikana. Osallistut haasteen jokaisena päivänä 20 minuutin intensiiviseen livewebinaariin, jonka jälkeen pääset soveltamaan oppimaasi välittömästi, vaikka heti seuraavassa palaverissa.

Webinaarit järjestetään joka päivä kello 8:10, ja ne ovat katsottavissa myös jälkikäteen, aina seuraavaan päivän webinaariin asti – saat tallenteesta linkin sähköpostiisi.

Jos haluat päästä entistä syvemmälle päivien teemoihin, VIP-paketti tarjoaa eksklusiivisen pääsyn Q&A-osioon, jonka aikana saat esittää kysymyksiä suoraan minulle ja saada henkilökohtaista neuvontaa yhdessä muiden osallistujien kanssa. Q&A-osio alkaa joka päivä klo 8.35 ja kestää n. tunnin.

Päivien aikana käsiteltävät teemat löydät yhteenvedon jälkeen.

Yhteenveto ja hinnat:


Haasteohjelman ajankohta:
24.-29.3.

Peruspaketin sisältö: neljänä eri päivänä järjestettävät intensiiviset livewebinaarit paremmista palaverikäytänteistä – löydät alta läpikäytävät teemat

VIP-paketti: osallistu livewebinaareihin ja niiden lisäksi järjestettäviin Q&A-osioihin

Tallenteet: livewebinaarin tallenne katsottavissa seuraavan päivän webinaariin asti – linkki tulee sähköpostiisi. Q&A-osiosta ei tule tallennetta.

Haasteen aikataulu: livewebinaari klo 8:10 – 8:30 joka aamu, jonka jälkeen VIP-osuus klo 8:35 – 9:30.

HUOM. ostettuasi perus- tai VIP-paketin saat heti vahvistuskuitin sähköpostiisi. Lisäksi saat parin päivän sisällä ostostasi Zoom-linkin sekä tarkemmat osallistumisohjeet.

 

Haasteohjelman perushinta: 38€

Muutosta vauhdittavan VIP-paketin hinta: 97€

Haasteohjelman teemat


Päivä

1

Miten parannat palaverikäytänteitä niin, ettei tiimi lopulta luisu takaisin vanhoihin toimintatapoihin?

Ennen palaverikäytänteiden muuttamista on tärkeää pitää Uudistajan puhe - miksi johonkin asiaan panostetaan, mikä asiassa on tärkeää yms. Näin kaikki ovat alusta alkaen samalla sivulla muutostarpeeseen vaikuttavista taustatekijöistä. Tämä luo vahvan perustuksen uudistumiselle, jota ilman tiimi todennäköisesti palaa lopulta tutuksi tulleisiin toimintatapoihin.

1. päivän jälkeen tiedät, kuinka pidät onnistuneen Uudistajan puheen ja varmistat hyvät lähtökohdat muutoksen läpiviennille.

Päivä

2

Miten vältät sen, että palaveri ehtii loppua juuri kun porukka on lämmennyt ja päässyt aiheen ytimeen?

On tyypillistä, että tiimiläiset saapuvat palaveriin valmistautumatta siihen lainkaan etukäteen. Monesti tästä seuraa se, että palaveri ehtii loppua juuri kun porukka on lämmennyt ja päässyt aiheen ytimeen. Vastaavasti hyvällä valmistautumisella kaikki ovat samassa veneessä alusta alkaen, eikä ne parhaimmat ideat tule mieleen vasta illalla kotona.

2. päivän lopuksi hallitset käytännölliset menetelmät, joilla varmistat, että kaikki ovat valmistautuneet riittävästi ennen palaveria.

Päivä

3

Kuinka siedät hiljaisuutta ja ohjaat keskustelua eteenpäin ilman, että alat pitämään omaa monologia?

Tiimityön ytimessä on kyky ajatella yhdessä, mikä puolestaan vaatii avointa keskustelua. Alussa, kun tiimi ei ole vielä tottunut dialogiin, tulee usein hiljaisia hetkiä. Tilanteesta vaivaantunut johtaja alkaakin helposti pitämään monologia ohjatakseen palaveria eteenpäin. Tärkeää kuitenkin olisi, ettei johtaja päästäisi tiimiläisiä helpolla, vaikka tilanne tuntuu uutuuttaan epämukavalta.

3. päivän päätteeksi sinulla on työkalut, joilla luot turvallisen ja kannustavan ilmapiirin, ja edistät dialogia, vaikka keskustelu tuntuisi tyssäävän.

Päivä

4

Kuinka ehkäiset tiimiläisten ahdistusta ja turhautumista, kun kaikesta ei saada tehtyä päätöstä palaverin aikana?

On tyypillistä, että ihmiset kokevat turhautumista keskeneräisistä asioista - varsinkin mitä enemmän näitä asioita löytyy. Tiimityöhön kuitenkin monesti kuuluu luovia ja vaikeasti hahmotettavia prosesseja, joiden kohdalla ei voida sanoa, milloin ne alkavat ja milloin loppuvat. Siksi kaikesta ei aina saada tehtyä päätöstä yhden tai useammankaan palaverin aikana. Turhautumisen ja ahdistuksen voi kuitenkin kääntää myönteiseksi voimaksi, kun selkeytät pelin oikeanlaisella kommunikaatiolla.

4. päivän lopussa sinulla on takataskussa keinot, joilla 1) luot raamit epäselviin ja luovuutta vaatiiviin asioihin 2) jäsennät ne ymmärrettäväksi tekemiseksi. Näin edistät keskeneräisyyden sietämistä ja muutat päättämättömistä asioista nousevan tunnekuormituksen voimavaraksi.

Tee investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Haasta itsesi ja aloita matka kohti mielekkäämpiä, tehokkaampia palavereja – lupaan pistää parastani.

Ja jos jäi mitään kysyttävää, tavoitat minut sähköpostiosoitteesta mikael@mcid.fi

 

Nähdään haasteohjelmassa!